Tomb Raider 2013

Tomb Raider 2013

Zadimljeni kavez podruma stambene zgrade na Čukaričkoj Padini čiji su zidovi od drvenih letvi bili oblepljeni kartonom i koji sa spoljne strane nije imao katanac ali u koji se svejedno nije moglo tek tako ući bio je pun. Dim od cigareta i još koječega nije mogao napraviti toliko neprovidnu zavesu da se ne bi mogla videti igra o kojoj će se tek pričati. Još jedna u nizu ilegalnih igraonica koja je imala jedan PSone i jedan veliki televizor. Ispred njega dve klupe na koje je umelo da sedne više ljudi (klinaca) nego što se da zamisliti. Daleka '96 godina i moj prvi susret sa Larom. Eh, uspomene...

U međuvremenu je prošlo čak 17 godina!!! Stigla nam je nova Lara koja sada ima 21. godinu u novoj avanturi koja nije nikakav nastavak bilo koje prethodne, a bilo ih je. U pitanju je ponovni početak (reboot) serijala i ovaj deo je ispravnije nazvati prolog nego nastavak.



Od kada je Crystal Dynamics preuzeo franšizu od Core Design-a Tomb Raider je išao samo uzlaznom putanjom. Promene koje su uvedene su evidentne i uvek na bolje. Poljuljana Lara u Anđelu Tame je vraćena u fokus svih istinskih gejmera. Dovoljno da se svaka nova igra čeka sa ogromnim nestrpljenjem. Prodaja poslednjeg dela je neočekivano velika što me lično raduje u ovo doba opšte piraterije. To govori da su gejmeri spremni platiti igru koja je očigledno nešto više.



Pa kakva je nova Larina avantura?
Laru zatičemo kao tinejdžerku koja sa grupom studenata putuje brodom Pacifičkim okeanom negde u blizini Japana u potrazi za izgubljenim kraljevstvom Yamatai. Kreće strašna oluja koja u krajnoj liniji uništava brod a putnici bivaju rasuti po obližnjem ostrvu kojeg nema na kartama. Obale ostrva i samo ostrvo su preplavljeni olupinama aviona i brodova iz raznih vremenskih perioda.
Da li je to neki Pacifički Bermudski trougao?
Da li je ostrvo naseljeno?
Gde su ostali?
Kako otići sa njega?
Pitanja je mnogo ali gde su odgovori?



Prvo Lara... Lara je prelepa. Za model lica je korišćen foto model Megan Farquhar. Deluje više ljudski nego ikad. Silikonske grudi očigledno još nije ugradila ali to samo još više pokazuje da je u pitanju devojka puna života i snova koja ni ne sluti kakvi je izazovi očekuju. Njen svaki korak je pun gracioznosti i ona će potrčati kada nema nekih prepreka, sporije će se kretati po vodi, dok će se jedva pomerati kroz blato i mulj. Ovde treba dodati jedan mali propust. Naime, da bi počela da se penje na merdevine ona mora da skoči ka njima!? Malo bezveze za veoma okretnu i živahnu heroinu koja će prošpartati ostrvom uzduž i popreko koristeći pritom sve što se može upotrebiti da se prebaci do određene lokacije. Njen glas zvuči fenomenalno i u skladu sa situaciom zahvaljujući Camilli Luddington koja je odglumila ekstra. Igrač postaje svedok transformacije 21-godišnje devojke koja se od naivnog stvorenja koje ne zna šta ga snašlo pretvara u beskompromisnog borca koji konačno rešava misteriju staru vekovima. To naravno ne znači da Lara ne izgleda dovoljno sexy, naprotiv. Biće trenutaka kada ćete prosto uživati nekim njenim gestikulacijama. I dalje je prelamanje kapi vode na njenom telu praznik za muške oči (a možda i ženske, što da ne). S obzirom na oskudnu garderobu Lara će drhtati na višljim delovima ostrva na kojima će je zateći čak i sneg, dok će se recimo, propisno oznojiti kada se bude provlačila pored cevi sistema za grejanje. Dalje, kako se igra bude bližila kraju i kako Lara bude prevazilazila brojna iskušenja tako će se njena garderoba i njeno telo menjati. Vremenom će se odeća cepati a na njenoj koži pojavljivati ožiljci i zavoji. Lara sa početka igre neće biti ista kao Lara koja će završiti igru. Ni vizuelno ni mentalno. Ovde treba pomenuti i TressFX filter. U pitanju je filter koji renderovanje kose diže na drastično viši nivo. Lara koliko god prirodno izgledala sa uključenim ovim filterom izgleda deset puta bolje. Ujedno uključivanje ovog filtera će i najjače mašine baciti na kolena. Na mojoj mašini sam sa ovim filterom video samo slajd šou.



Kada smo kod grafike, treba reći da igra nije prezahtevna a pri tom je pravi praznik za oči. Ovo je krunski dokaz da nije neophodan ekstra hardver da bi se prikazala vrhunska grafika. Ovako dobru i detaljnu grafiku nećete naći ni u jednoj igri, pa čak ni u toliko hvaljenom Crysis 3. Gospodo developeri ako ne znate kako se to radi pitajte Crystal Dynamics. Igra će raditi lepo i na starijim računarima, pa čak i na XP-u što je retkost u današnje vreme. Ostrvo je modelovano do detalja. Bez obzira da li je su u pitanju napuštene vojne instalacije imperijalnog Japana, ili zarđali avioni i brodovi, pa čak i jedrenjaci, ili su svetilišta kulta kojim će brodolomnici biti zatečeni. Detalja ima dosta ali ne prviše da bi predstavljali problem pri preoravanju ostrva za itemima. Atmosferski efekti su odlično urađeni. Kada pada kiša voda će praviti barice po zemlji i slivaće se svuda okolo, a kada je sunčano senke će se igrati u zavisnosti od vetra. Kada pomenuh vetar, na određenim deonicama kada će čak i neke zagonetke tražiti manipulaciju vetrom, vetar je urađen fenomenalno. Ali kakav je to vetar... Jedan od najsnažnijih u video igrama ikada.
Ostrvo je podeljeno u celine i po prelasku pojedinih deonica se uvek može na iste vraćati preko mape u kampu koji je ujedno i mesto gde se vrši sav menadžment rpg elemenata. Tu će Lara trošiti exp poene na svoje sposobnosti i nakupljene predmete za nadogradnju opreme i oružja.



Tomb Raider nas je navikao na zagonetke raznih težina. Ovde je njin broj u mnogome smanjen i uglavnom se svodi na to kako doći do sledeće lokacije, kako se popeti negde ili kako otvoriti nešto. Nema ni traga kompleksnim zagonetkama gde treba da se pročešlja nekoliko deonica za određenim predmetima da bi se neka skalamerija pokrenula. Recimo, avion iz Drugog Svetskog Rata visi na drveću i mogao bi se iskoristiti da se preko njega doće do visoko postavljene litice. Ništa teško ako imaš luk i strele koje mogu doneti vatru do drveta omotanog u neku tkaninu koja može goreti. Pogodak bilo gde u drvo van toga neće dovesti do plamena ali u tkaninu hoće. U mnogome pomaže i vizio efekat (Q) gde objekti od interesa bivaju osvetljeni ili se pojavljuje zrak svetlosti u pravcu u kome treba ići. Naravno, niko nas ne tera da isti koristimo pored mape, ali kada je tu na prstohvat...



Ono što nedostaje ovoj igri su grobnice. Zapravo, grobnica ima ali su one opcionog tipa. Postoje na svakom segmentu mape ali su sakriveni. Ne baš u potpunosti, čak postoje i određeni putokazi ali ni oni nisu na izvol'te. Kao i u svakom Tomb Raider i u ovom treba pretražiti svaki ćošak, popeti se na svaku liticu i u svaku prostoriju.



Dosta nedorečenosti i propusta u naraciji i pored silnih knjiga, artefakta i dr. rasutog po ostrvu. Čak će i sama Lara postaviti par pitanja onako za sebe a na koja neće biti nekog odgovora. Ono što se zna je da na ostrvu pored krvoločnih i dosadnih vukova ima i ljudi. Zanimljivo da vukovi neće napadati protivnike već samo Laru. Na početku Lara će se sukobljavati sa slabije naoružanim protivnicima a kasnije će nailaziti na teže naoružane, pa čak i oklopljene. Protivnici nisu glupi, ako se štekate baciće vam bombu, pokušaće da dođu do vas i generalno pokušati da vas pogode iza zaklona. Svaki od elimisanih protivnika ostaviće iza sebe nešto municije i delova neophodnih za nadogradnju opreme i oružja.
Kakav bi ovo Tomb Raider bio kada ne bi bilo boss-ova? Ima ih svega nekoliko i generalno nisu preteški. Samo treba pratiti QTE (quick time event). Ovi QTE elementi igre su tu od Legenda i nisu loši za razbijanje tempa ali nekada u brzini ne znate ni šta se traži da pritisnete. Na kraju i obračun sa Matijasom se može svrstati u boss borbe.



A ko je Matijas? I odakle svi ti ljudi? To su sve preživeli sa olupina koji su se vremenom nakupili i sa Matijasom na čelu osnovali kult verujući da će uspeti da promene drevnu kletvu(!?) i konačno odu sa ostrva. U tu svrhu su žrtvovali veliki broj ljudi. Toliko godina su tu i nisu provalili kako da reše svoj životni problem a Lara je shvatila odmah!? I to samo zdravom logikom. Ako se cela priča oko Yamataia može nazvati logičnom. Kao što sam rekao ima određenih propusta u priči.
Recimo, gro ljudi na ostrvu su rusi. Neki veliki konvoj brodova ili aviona sa rusima je odjednom sačekala ista sudbina, šta li? A šta je se Yamatai samurajima? Razumem zašto tamane belce, ali zašto su počistili i mučili vojnike imperijalnog Japana? Na velikom broju mesta će Lara nailaziti na dokaze o zverski mučenim i ubijenim vojnicima. I kako su opstali toliko dugo i u toliko velikom broju?



Za ovaj naslov se vezuje i jedna kontroverza. Naime, developeri su u početku hteli da stave u priču pokušaj silovanja Lare. To je naišlo na ogromno negodovanje i taj deo iz igre je izbačen. Koliko god da sam zadovoljan igrom i načinom kako su odradili ovaj reboot tako ne mogu da shvatim šta su očekivali da će postići sa tim neuspelim silovanjem. Reakcija igrača i kritike je bila sasvim očekivana. Lara Croft nije bilo ko na igračkom nebu.



Na kraju, dobili smo još jednu Laru. Najlepšu i najprirodniju ikad. Ovog puta neće mnogo pljačkati grobnice ali ovaj deo tako nije ni zamišljen. Developeri su nam pokazali pravac u kome će se franšiza dalje razvijati. Sudeći po reakcijama igrača i kritike, boje nije moglo. Čekamo sledeći nastavak a dotle ko preživi kreditse koji se ne mogu preskočiti po završetku igre, može se vratiti na ostrvo i pokušati da pokupi sve što nije u prvom prelasku i otkrije sve grobnice koje nije.


Gamer ITstreet
rating
10/10

 
  Share on Facebook Share on Twitter Share on Reddit Share on LinkedIn

Baš nam vaš komentar fali

Vaša mejl adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su obeležena sa *

Blog podržava gravatare kao lični potpis

HTML kod nije dozvoljen

Komentar je ograničen na 600 karaktera


Nema postavljenih poruka. Budite prvi koji će postaviti poruku.